At holde fast i sine principper, er at stå fast ved en holdning, man på et eller andet tidspunkt har ønsket at tilslutte sig uden at tillade en revidering i forhold til den aktuelle situation, samt til en eventuel udvikling og ændring af de forhold, som i sin tid var gældende, da princippet blev grundlagt.
At fravige et princip bliver betegnet som karakter svaghed i særdeleshed inden for venstreorienterede organisationer og faggrupper samt andre konservative grupper i samfundet, hvor åbenhed, udvikling og nysgerrighed efter at betragte tingene i nye, ofte spændende perspektiver som regel bliver fejet af bordet som svaghedstegn og manglende standhaftighed.
Sikke noget liberalistisk/anarkistisk djævelskab!
Sædvane er, at vi mennesker danner meninger ud fra de oplevelser, vi bliver stærkt påvirket af i en personlig udviklingsperiode i vort liv, der oftest er mest intens i de yngre år.
Vi sætter os nogle mål for tilværelsen og tager måske en uddannelse, hvorefter vi tillader os at kalde os for eksperter indenfor et bestemt område, som vi så koncentrerer os om resten af livet, med mindre vi bliver udsat for nye, voldsomme begivenheder, der ændrer vort syn på tilværelsen.
I den mellemliggende periode, bliver vi præget af mere og mere snæversynethed, idet vi ikke længere sanser, hvad der sker omkring os med ligeså stor interesse og entusiasme, som i den meningsgrundlæggende fase.
Vi opfatter ikke at verden ændrer sig i stor hast, så vore synspunkter ikke længere er tidssvarende og vi nægter os selv at blive påvirket af omstændighederne i samme grad som tidligere, med mindre vi bliver tvunget til det.
Inden for billedkunstens verden er der selvfølgelig også masser af principper om dels, hvordan man konstruerer en komposition og bygger et billede op, dels hvordan man bedømmer og vurderer et billedes kommunikation og værdi o.s.v. Principper der sagtens kan fraviges med originalitet og dygtighed, uden at nogen af den grund vil mukke over det.
Men et princip, som jeg især holder af, er at hver gang du skal hen og tegne en croquis model fra en ny vinkel, er du nødt til at glemme, hvordan foden stod i forhold til ansigtet og det øvrige i den forrige tegning. Du bliver ganske simpelt nød til at kigge på modellen med nye øjne, inden du forholder dig til hvor på billedet du skal placere balance punktet og hvilke former, der er mest fremtrædende. Ellers vil det blot gå hen og blive et dårligt plagiat af et fastbrændt synsindtryk på nethinden, og din udvikling og evne til at se og gengive det sete, er stagneret totalt. Din udvikling som kunstner er gået i stå!
Som underviser har jeg set voksne mennesker, der sidder lige foran en flot, svungen model, og som alligevel tegener en stiv og kantet krop, som en ubehjælpelig barnetegning. Disse mennesker tillader ikke sig selv at åbne øjnene op og se på modellen, men tegner blot en krop, sådan som de mener at en krop ser ud. F.eks. tegnede en af mine elever en lang hals, selvom den pågældende ikke havde nogen mulighed for at se nogen hals fra den vinkel, hvorfra modellen blev tegnet. Dette er synes jeg, et godt eksempel på, hvor vigtigt det er at kunne se. Derefter stillingtagen og først derefter en eventuel gengivelse.
Fordi du een gang i dit liv har oplevet at mænd med buskede øjenbryn er upålidelige, er det jo ikke sikkert, at de alle sammen er det. Eller dem du har haft uheldige erfaringer med, har måske ændret sig siden sidst, således at mænd med buskede øjenbryn nu generelt set er de rareste personer i denne verden.
Det jeg ønsker at sige er; se dig omkring, oplev tingene i fornyet tidsenhed og få nye oplevelser. Forhold dig til den givne situation ud fra de gældende omstændigheder lige her og nu. Hvordan er virkeligheden i dag? Hvad har jeg selv af viden og resurser, hvad er det for nogle nye mennesker, jeg er iblandt? Kan denne her situation overhovedet sammenlignes med noget, jeg har oplevet før? Hvad er der sket siden sidst der gør, at noget har ændret sig og hvilken mening vil være realistisk og rigtig at have i dag i den givne situation?
Er det muligt at nogle forhold har ændret sig, sådan at nogle af dine idealistiske holdninger ikke længere har nogen værdi? Er jeg selv det samme menneske med de samme ønsker, eller har jeg forandret mig så langsomt, at jeg ikke har opdaget det? Kan jeg overhovedet lide at spise morgenbrød fra bageren hver søndag, eller er det bare en vane der blev grundlagt engang, hvor det var toppen af luksuriøs nydelse, fordi der ikke var nogen alternativer? Er jeg stadigvæk tilhænger af fri abort, eller har brugen af den mulighed i vort samfund og min egen ændrede opfattelse af etiks adfærd flyttet mit synspunkt i en modsat retning?
Det er jo så nemt at have principper, man kan læne sig op ad. De kedelige beslutninger i livet kan klares hurtigt ved hjælp af venstrehånds arbejde. Det er besværligt at tage stilling. Som kunstner er det interessant, et absolut "must" at gøre det igen og igen, ellers er du så godt som død.
Så jeg er principielt en varm fortaler for principslaveriets ophævelse.
Lotte Haubart 1987
Synes selv at jeg formulerede mig lidt snørklet og omstændeligt dengang, men meningen var god nok.
SvarSletUhha, sikke nogle lange sætninger! :)
Når alt kommer til alt handler det blot om at være tilstede i NU'et og være åben for noget nyt.
Det er nødvendigt at tage stilling på ny ud fra den aktuelle situation. Nogle principper kan flytte med i nye måder at se tingene på og andre må skrottes.
Principper er ofte blot krykker for den mentalt dovne og undskyldning for stagnation.